Boek in wording

manuscript
manuscript
Dit is een snapshot van een iPhone 4 van de eerste versie van mijn aanstaande roman, vers uitgeprint op 485 A4’tjes 70 grams papier, lettertype Calibri, regelafstand 1,5 – ruim 190.000 woorden. Dat is een pak papier goed voor een paperback van 600 – 700 bladzijden.

Mijn dikste boek tot nu toe was Het verloren lied, een roman van ongeveer 80.000 woorden, goed voor een paperback van 320 bladzijden. Mijn dunste boek is de novelle Rivier de Lossie, in manuscript ruim 20.000 woorden lang. Het manuscript dat ik hier op schoot heb is dus bijna tienmaal dikker. Zo’n dikke pil schreef ik nooit eerder. In een novelle moet elke bladzijde goed zijn, je hebt eenvoudig geen tijd om een aantal zwakke bladzijden goed te maken. Met een dik boek heb je meer speling, je kunt jezelf wel wat minder sterk geschreven bladzijden veroorloven. Dat weet elke schrijver. Maar dan moet het wel een boek zijn met een sterk verhaal, anders smijten de lezers het in de hoek.

Ik schrijf mijn boeken grofweg in drie versies. Het is de kunst om steeds net te doen alsof je alles voor het eerst leest. Als ik een serie kleine veranderingen maak, of gewoon maar een complete spellingcontrole uitvoer, dan tel ik het geheel als een versie. Zo ben ik intussen aan een 12e versie gekomen en heb ik twee proeflezers ingeschakeld, van wie een lezer overdreven streng is. De compositie is goed, zeggen ze, het boek leest zelfs als een pageturner. Het vijfde en laatste hoofdstuk verdiende nog wat herschrijverij.

Ik zou niet weten hoelang ik precies aan dit enorme boek heb gewerkt. Er staan herschreven stukken in van twaalf jaar terug, een interview met mijn moeder en informatie uit de memoires van mijn vader gaan zelfs terug tot 1985. Ik ben aan de voltooiing van dit manuscript begonnen direct na de publicatie van mijn essay De dubieuzen in 2012. Hier ligt het resultaat van twee jaar hard en intensief ‘s nachts in afzondering werken. Is het mijn magnum opus? Ik denk het wel. Het is aan de redacteuren die ik heb benaderd waar en wanneer het boek het licht ziet. Wat mij betreft dit jaar nog.

Displaced tree

Japanse sierkers
Displaced tree
Deze Japanse sierkers bloeit momenteel in mijn straat. De aankondiging van de lente hoeft niet lang te duren: over enkele weken is de boom weer kaal. De kersenbloesem is in Japan een metafoor voor het leven: mooi, maar vergankelijk. Naar verluid is de boom anno 1819 uit Japan naar Engeland ontvoerd, waar men tuinen altijd louter topografisch had bekeken, maar men het onderhand tijd vond worden voor een herwaardering van het eigen platteland of landgoed: als rustplaats en recreatieplek, uiteraard voor the happy few die geen idee had van wat werken betekende. Hollanders namen de boom uit Engeland mee en zetten hem lukraak neer. Het Japanse volksliedje heeft ons toch al niet bijster breed zangrepertoire nooit weten te bereiken. Daarom vind ik zelfs een bloeiende Japanse sierkers treurig in mijn straat. Ja, ik weet het: hieraan kan je bespiegelingen vastknopen die erg ver gaan.

Stop All The Clocks TAB Nemo Shaw

Nemo Shaw voorzag het beroemde gedicht Stop all the clocks van W.H. Auden van een eenvoudige melodie. Dit lied klinkt alleen wanneer je het goed zingt, maar als oefening leent het zich goed voor beginners die het F-akoord in barré onder de knie willen krijgen. Er zitten kleine variaties in de akkoorden en de singer-songwriter smokkelt bewust met een open d-bas van F naar G.

Stop all the clocks – Nemo Shaw


T = thumb
I = index finger
M = middle finger
R = ring finger

intro:

    G
E |-------3------|-------3--------|
B |-------3------|-------3--------|
G |-----0----0---|-----0---0------|
D |---0--------0-|---0--------0---|
A |--------------|----------------|
E |-3------------|-3--------------|

    T  T I R I T 
           M

verses:

    C              Cmaj7
E |--------0------|--------0-------|
B |--------1------|--------0-------|
G |------0----0---|------0---0-----|
D |----2--------2-|----2--------2--|
A |--3------------|--3-------------|
E |---------------|----------------|


    Am             Am9
E |--------0------|--------0-------|
B |--------1------|--------0-------|
G |------2----2---|------2---2-----|
D |----2--------2-|----2--------2--|
A |--0------------|--0-------------|
E |---------------|----------------|


    F                         d/bass
E |--------1------|-------1--------|
B |--------1------|-------1--------|
G |------2---2----|-----2---2------|
D |----3--------3-|---3--------0---|
A |---------------|----------------|
E |--1------------|-1--------------|


    G              
E |--------3------|--------3-------|
B |--------0------|--------0-------|
G |------0----0---|------0---0-----|
D |----0--------0-|----0--------0--|
A |---------------|----------------|
E |--3------------|--3-------------|

Voor gitaarlessen, mail me via Contact

Stop All The Clocks
W.H. Auden Stop All The Clocks

Ingrid Giles live op KXRadio

Hier is Ingrid Giles, een gitaarleerling van me, te gast bij KXRadio. Ze is afkomstig uit Sydney en vrijwel direct na aankomst in Nederland kocht ze een Martin gitaar en kwam ze bij me op les. Ze is een singer-songwriter en treedt regelmatig op in Den Haag, op allerlei locaties zoals Het Paard en Ned Kelly, en allengs meer daarbuiten. Paradiso, Amsterdam staat bijvoorbeeld op haar programma. Enfin, luister maar naar deze door de technicus van KXRadio gemonteerde opname voor SoundCloud. Inspirerend, niet?

Finger-Picking-Technieken-deel-2

Fingerpicking technieken voor de akoestische gitaar; een introduktie op folk, blues en ragtime – deel 2

alfred birney fingerpicking Alfred Birney
Finger-Picking technieken voor de akoestische gitaar; een introduktie op folk, blues en ragtime
deel 2: 1e druk 1981
Uitgeverij Panda, ‘s-Gravenhage
Paperback 48 blz. 21 x 30 cm
ISBN 90 6438 049 X NUGI 580
Uitverkocht!
Reprinted als E-book
Download: click op de cover!

Van Alfred Birney is al drie decennia een gitaarmethode voor fingerpicking in gebruik. Hij introduceerde er in Nederland het notatiesysteem van dubbele balken met noten- en tabulatuurschrift mee, dat later grote navolging kreeg. Zijn methode wordt door veel docenten op muziekscholen bij de gitaarlessen gebruikt.

De fingerpicking-boeken worden niet meer via de muziekhandel geleverd en worden veel gekopieerd, maar kunnen hier gratis wworden gedownload.

Click op de cover voor gratis downloads! Verspreid het boek niet via het web, maar geef me een love link terug… Dank je!

Finger-Picking-Technieken-deel-1

Fingerpicking technieken voor de akoestische gitaar; een introduktie op folk, blues en ragtime – deel 1

alfred birney fingerpicking Alfred Birney
Finger-Picking technieken voor de akoestische gitaar; een introduktie op folk, blues en ragtime
deel 1: 1e druk 1979
2e, herziene druk 1981
Uitgeverij Panda, ‘s-Gravenhage
Paperback 48 blz. 21 x 30 cm
ISBN 90 70 106 82 5 NUGI 580
Reprinted als E-book
Download: click op de cover!

Van Alfred Birney is al drie decennia een gitaarmethode voor fingerpicking in gebruik. Hij introduceerde er in Nederland het notatiesysteem van dubbele balken met noten- en tabulatuurschrift mee, dat later grote navolging kreeg. Zijn methode wordt door veel docenten op muziekscholen bij de gitaarlessen gebruikt.

De fingerpicking-boeken worden niet meer via de muziekhandel geleverd en worden veel gekopieerd, maar kunnen hier gratis wworden gedownload.

Click op de cover voor gratis downloads! Verspreid het boek niet via het web, maar geef me een love link terug… Dank je!

TAB Maria Elena Ry Cooder

Dit is mijn versie van Ry Cooder’s bewerking van Maria Elena. Het nummer is geschreven in 1932 door Lorenzo Barcelata voor de vrouw van de toenmalige president van Mexico. Toen ik nummer uitschreef voor Music Maker dacht ik dat Ry Cooder het in een dropped C stemming speelde. Dat leek maar zo, bleek later. Hij had zijn gitaar in een open D gestemd en alle snaren nog eens een hele stap lager gezet. Zo kreeg hij die diepe klank in wat feitelijk een open C stemming was. Ry Cooder speelt zijn originele versie, voor zover ik weet, nooit live. Hij speelt het nummer in dropped D of in een gewone gitaarstemming. Met mijn versie kun je misschien ook wel uit de voeten. Download hier mijn TAB. Succes ermee.